2019 Yılı Kulüp Faaliyetleri Hk.

Başlangıç Eğitimi | Bahar ’19

#Eğitim programı ilerleyen günlerde yayınlanacaktır.
#2018 – 2019 akademik yılı bahar dönemi içinde planlanan Yamaç Paraşütü Başlangıç Eğitimi için güncel duyuruları forum sayfamızın ” Yeni Başlayanlar & Adaylar >> 2018 - 2019 Dönem Başlangıç Eğitimi Duyuruları >> Bahar Dönemi '2019 ” dizin yolunu takip ederek Bahar Dönemi '2019 alt forum başlığından takip edebilirsiniz.

Duyuruları okumak için foruma üye kaydı yapmanıza gerek yoktur.

info@ytuhavk.org

Teorik Destek | Video

Yamaç Paraşütü Başlangıç Eğitimi Duyuruları, Genel Bilgilendirme
Cevapla
Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 09 Şub 2019, 23:34

Teorik dersleri sınıf ortamında anlatma konusunda bu dönem sıkıntı yaşayacağımızı daha önce söylemiştik. Bu dönem teorik derslerin giriş aşamasını kendiniz yapacaksınız bizler tamamlayıcı olarak devreye gireceğiz. Teorik derslere kısmen kendiniz çalışacağınız için muhtemel açıklarınızı kapatmak için bu başlık altından uygulamaya yönelik paylaşımlar yapacağız. Kulüp videoları üzerinden örnekler göstermeye çalışacağız.

Zamanla yeni paylaşımlar yapılıp başlık güncellenecektir.

Bu başlıkta yazılanları anlamak için öncelikle eğitim videosu ve ders notunu bitiriniz.


İlk olarak ders notunun 27. sayfasındaki ' İNİŞ ' aşamasıyla başlayalım. Ders notu özellikle başlangıç eğitimine yönelik hazırlanmamıştır. Başlangıç seviyesine göre hazırlanmıştır. Yani Başlangıç Eğitimi ve Başlangıç Pilot Eğitimi bilgilerini birlikte içermektedir.

►İnişler daima rüzgara karşı yapılmalıdır.
  • Bütün hava araçları için geçerlidir. Sadece yamaç paraşütüne özel bir durum değildir. Hangi seviyede hangi hava aracıyla uçuş yapıyorsanız yapın rüzgarı karşılayarak kalkış ve iniş yaparsınız.
►İnişe geçmeden 8 - 10 metre önce rüzgar karşılanmalıdır. Bu yüksekliğin altına inildiğinde küçük dönüşler haricinde dönüş yapılmamalıdır!
  • Uçarken yüksekliğinizi gösteren elektronik bir alet olmayacağı için yükseklik algınız eğitmenin verdiği komutlar sayesinde bilinçaltına işleyerek gelişecek.
  • 10m günlük hayatınız için çok yüksek olabilir ama yamaç paraşütü için hiçbir şey. Bu yükseklikte iseniz yere inmeniz 10sn bile sürmeyecektir. Birkaç sn sonra yerdesiniz, iniş için çoktan hazırlanmış olmanız gerekliydi. 10m kala iniş hazırlığı yapıyorsanız geç kaldınız demektir.
  • Ders notunda yazan ' küçük dönüşler haricinde dönüş yapılmamalıdır! ' kısmı ' küçük düzeltmeler haricinde dönüş yapılmamalıdır! ' olarak değiştirsek en azından algılama olarak daha doğru olacaktır. Son yaklaşmaya girdikten sonra artık dönüş yapmıyoruz. Eğer bir engel vb durum varsa sadece doğrultumuzu kaydırmak için ufak düzeltme yapılabilir.
  • Unutmayın kazaların çok büyük oranı kalkış ve iniş aşamasında olur. Yerden yüksekliğiniz de alçak olduğu için bu aşamalarda başınıza gelebilecek bir olayı kurtarma olasılığı da düşüktür.
►İnişe geçtiğimizde oturur pozisyondan dik konuma ( harnessten çıkılır ) geçilir.
  • Başlangıç Eğitimi uçuşlarında zaten uçuşlar çok kısa süreli olduğu için oturmanıza izin vermiyoruz. Ayakta uçuşlarımızı gerçekleştiriyoruz.
  • BP seviyesi için yazılmış bir bilgidir. Yukarda da anlattığım gibi 10m kala bu işlemi yapıyorsanız çok geç kalmışsınız demektir. Daha önceden hazırlık yapmak gereklidir.
►İniş aşamasında frenlerin erken çekilmeye başlanmış olduğu fark edilirse frenler ASLA azaltılmamalıdır. ( Eller yukarı kaldırılmamalı ) Frenlerin erken çekildiği fark edilirse, çekilen fren konumunda beklenilir daha sonra kaldığımız yerden frenleri çekmeye devam ederiz.
  • Başlangıç seviyesinde sürekli komut duyacağınız için buradaki fark edilirseden kasıt eğitmenden gelen komuttur. Uçuşlarınız belli bir aşamaya geldikten sonra eğitmenler komut vermeyi bırakıp gözlem yapmaya geçerler. Örneğin 15 tane uçuşunuz varsa 16. uçuşunuzda eğitmen sizi son yaklaşmaya kadar komut verip 10m den sonrası yani iniş aşamasını size bırakabilir. İnişte stall olayını size bırakır. Eğer erken stall yapmaya yani frenleri erken çekmeye başladıysanız eğitmenin tecrübesi ya da o anki duruma göre eğitmeni heyecanlandırabilirsiniz. Özellikle eğitmenliğe yeni başlamış ya da eğitmen adaylarına bu hareketi yapmamaya özen gösterelim : )
  • Eğitmenden sakin bir şekilde komut gelse dahi öğrenci pilot, sanki çok kötü birşey yapmışım ya da sanki o yükseklikten yere düşecekmiş düşüncesiylemi diyelim artık ne denirse frenleri ani refleksle yukarı kaldırır. Bu da sizi erken fren çekmeye başlamaktan daha kötü bir duruma düşürecektir. Sarkaç etkisiyle yere aşırı sert iniş kaçınılmaz olacaktır. Belki de yaralanma ile sonuçlanacaktır.
  • Erken mi fren çekmeye başladınız. Sakin olun. Sıkıntı yok. Eğitmen erken dediyse erkendir. Örneğin 10cm fren çekmiştin orda kalsın, yere yaklaşınca diğer kalanını çekmeye devam edersin. Fren çekmek için erken komutunu duyarsanız ellerinizi ASLA / SAKIN kaldırmayın. Bunu bilinçaltınıza kodlayın. Zihinsel pratiğiniz hazır olmalı.
►İnişe geçerken frenler artırılmaya başlanır. Ayaklarımızın yerden yüksekliği 1m ve biraz altında olduğu seviyede frenler tam stall konumunda olmalıdır. Bu sayede kanadın hızını yavaşlatmış, en aza indirgemiş ve yavaş bir şekilde inişimizi gerçekleştirmiş oluruz.
  • Stall hızı : Kanadın uçabileceği min hız. En genel anlamda stall, bir hava aracının uçuş kabiliyetini kaybetmesidir.
  • Kanadın bir uçuş hızı olduğu için yumuşak bir iniş gerçekleştirmek kanadın hızını düşürmekten geçer. Tam iniş anında kanadı stall yaparız. Bu hem yumuşak bir iniş gerçekleştirmek hem de indikten sonra kanadı söndürmek için yapılmalıdır.
  • Stall yapmamızın asıl amacı tabiki yumuşak bir iniş gerçekleştirmek içindir. Ders notunda bu anlatılmaya çalışılmış. Aslında tam bir yükseklik vermek ne kadar doğru bilemiyorum ama kafanızda olayı canlandırmak için bu şekilde anlatılmaya mecbur kalıyoruz. 1m yükseklikte stall yapılmalı demek bazı kişilerin yükseklik algısını yanlış anlayıp erken stall yapmasına da yol açabilir.
  • Olayı kafanızda şekillendirmek için : 50cm - 1m kaldı yere, ayaklarınız artık yere değdi değecek. İşte bu aşamada frenleri sonuna kadar çekmiş olmanız gereklidir. Tam stall durumu yani. Ayaklarımız yere değdikten sonra stall yapmıyoruz. Ayaklarımız yere değmişse zaten inmişizdir ki muhtemelen sert bir iniş olmuştur. Bu yapılan stall kanadı söndürmek içindir artık.
  • Fakat bizim amacımız neydi yumuşak bir iniş gerçekleştirmek. Bu sebeple ayaklarımız yere değmeye çok yakınken tam stall yapmış olmamız gereklidir. Aşağıdaki videoda gözlemleyebilirsiniz. ( 7-8. sn lerde fren çekilmeye başlanmış ve 10. sn de frenler tam olarak çekilmiş. 1 sn sonra da yerdeyiz zaten. )
  • YTÜHAVK TV

Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 10 Şub 2019, 01:21

Teorik Dersler Hk. başlığı içindeki Yamaç Paraşütü Uçuşu Öğrenmek video serisi genel anlamda spora yeni başlayanlara destek olması amacıyla hazırlanmış bir eğitim videosudur. Özel olarak başlangıç eğitimine yönelik değildir.

Yamaç paraşütünde iki kalkış türü bulunmaktadır.
  1. Düz Kalkış
  2. Ters Kalkış
Bu videonun içinde kalkış aşamasında ters kalkıştan da bahsedilmektedir. Ters kalkış başlangıç eğitimi içeriğinde değildir. Bu kısımları atlayabilir ya da sadece izleyip geçebilirsiniz.

Kalkış aşaması için de kulüp videolarından bişeyler paylaşırız. O zamana kadar yine Yamaç Paraşütü Uçuşu Öğrenmek eğitim videosu gibi Yamaç Paraşütü Yer Çalışması Teknikleri adıyla bir eğitim videosu daha bulunmaktadır. Fakat bu video genel anlamda ters kalkışa ya da kanat hakimiyetine yönelik konular içermektedir. Başlangıç eğitimi bittikten sonra devam edeceklere daha çok hitap etmektedir. Dolayısıyla sadece ilk bölümü başlangıç eğitimi için yeterlidir.


Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 10 Şub 2019, 13:04

İnişten devam ediyorum. Yapılan bir hata değil aslında ama sarkaç mantığını kavramak için ki bu olayı kavradığınız ve uygulamaya döktüğünüz zaman iş bitmiştir demektir. Kolay değil zaman isteyen birşey yani. Havada kalkışta inişte kısaca uçuşunuzun her aşamasında bu olayın etkilerini göreceksiniz.

Sarkaç olayı Yamaç Paraşütü Uçuşu Öğrenmek eğitim videosunda animasyonlu bir şekilde anlatılıyor. Uçuşta dengeye gelme eğilimi kendiliğinden olurken yerde bunu pilotun yapması gereklidir. Kalkıştan örnek verirsek kanadın herhangi bir tarafa slayt olması durumunda kanadın altına girmemiz gereklidir.

Uçuşun hangi aşamasında olursanız olun kanat her zaman tam tepede olmak durumundadır. Ne sizden önde ne geride, ne de sağ veya solunuza yatmış bir şekilde olmamalıdır. Dolayısıyla kanatla bir bütün olmak gereklidir ve onunla birlikte hareket etmelisiniz. Kanat hızlandı yani öne mi geçti, siz de koşunuzu hızlandırıp kanada yetişmeniz lazım. Kanat arkanızda mı kaldı, koşunuzu yavaşlatıp kanadın size yetişmesini sağlamanız lazım. Kontrolsüz güç, güç değildir! Yani her zaman sağlam koşu uygun olmayabilir. Tabi bunlar fren komutlarıyla da gerçekleştirebileceği gibi koşu hızımızla da gerçekleştirebiliriz. Ayrıca her zaman fren komutları yeterli olmayabilir.

Yumuşak bir iniş gerçekleştirmek için hızımızı stall hızına kadar düşürüp inişte de bir miktar koşmamız gerekiyor. Ayaklarımız yere değdikten ve koşmaya başladıktan sonra artık kanadın arkaya yıkılması için koşumuzu da yavaşlatmamız gereklidir. Sürekli aynı hızda devam edersek tepede olan kanat da bizi takip edecektir. Kanat öne yıkılma eğilimi gösterirse hızlanmamız ve kanadı geçmemiz gereklidir. Bunun haricinde indikten sonra kanat tepede ise frenler tam fren konumunda beklenir ve koşu yavaşlatılarak durulur.

Videonun sonundaki komutlardan anlayacaksınızdır. YTÜHAVK TV 'de izleyin.

Not :
Bu inişte fren çekmeye biraz erken başlanıyor. Bunun sebebi öğrenci pilotun daha önceki uçuşlarından gözlemle frenleri tam fren konumuna gücü yetmediğinden getiremediği için sert iniş ya da inişte yere kapaklanma olayları yaşandığından fren çekmeye eğitmen komutlarıyla biraz erken başlanıyor.

Bu videonun kalkış aşamasında çok sık yapılan bir hata var. Ders notunda d) Kalkış Sırasında Sık Rastlanan Hatalar kısmında yazılmamış ama hemen üstünde not olarak yazılan kısmın içinde dolaylı olarak var. Tabi bunu teorik derste eğitmenden dinlerseniz ancak anlayabilir veya ders ortamında o notun ne anlama geldiği anlatılırdı. ( Syf:23 )

Kalkışta oturma eğilimi
Bazı pilotlar ayakları yerden kesilince hemen harness içine kendilerini atma yani oturma eğilimi gösterirler. Bu da kalkış aşamasında koşuyu kesme / koşamama olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayakların bir kere yerden kesilmesi uçuşun başladığı anlamına gelmiyor ! Meteorolojik etkenler ile kalkış aşamasında kanat taşıyıcı etkisini kısmen yitirip tekrardan ayaklarınız yere değebilir. Bu sebeple uçuş tam olarak başlayana kadar koşu kesilmez, her zaman yeniden koşmaya hazır olmalı, göğüs basma denen pozisyon terkedilmemelidir.

Videonun 6-9 sn leri arasını dikkatle izlerseniz ayakları dizlerden kırarak kendine doğru çekmiş. Burda asıl yapılması gereken bir iki adım daha atıp yani koşmayı yeniden sürdürüp uçuşa geçmek olmalıydı. Bu videoda şans faktörü devrede ki havalanmışız, ya taşımasaydı? Muhtemelen tepeden aşağı doğru birazcık yuvarlanacaktık.

Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 10 Şub 2019, 13:21

Kalkışta oturma eğilimi olur da inişte olmaz mı !

İnişte koşmayı unutmuyorsun söylenmesine rağmen koşmuyorlar ve kelimeler kifayetsiz kalıyor 😒

Kanadı önden yıkmamanızın neden gerekli olduğunu da bu videodan anlayabilirsiniz. Kanat hücre ağızlarından yere vurunca çıkan sesi iyi dinleyin. Kanat bildiğiniz gibi firar kenarından kapalı olduğu için hücre ağızları doğrudan yere bu şekilde temas ederse içerde oluşacak basınçla dikiş atması yani kanat patlayacaktır.

YTÜHAVK TV 'de izleyin.

YTÜHAVK TV Facebook sayfamızı da takip edebilirsiniz. --> facebook.com/ytuhavkTV

Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 10 Şub 2019, 14:00

d) Kalkış Sırasında Sık Rastlanan Hatalar ( Ders notu syf : 23 )
  • Koşu yapılan yöne bakmamak
  • Atlayıp zıplamak
Atlayınca neler oluyormuş görelim. Burda dengemizi kaybettiğimiz an o hızla tepeden aşağı... --> 18. sn

Bu videoda var mı emin değilim ama kalkış aşamasında çok sık yapılan hatalardan biri de koşu yönüne yani ileriye bakmamaktır. Genelde yere bakarak koşma eğilimi vardır. Koşu yönüne bakarsanız eğitmenle göz temasınız da olmuş olacaktır. Slayt durumunda eğitmen el işareti ile size kanadın hangi tarafına gireceğinizi gösteriyor olabilir. --> 15. sn

Sonuç olarak kalkış aşaması 2-3 sn içinde gerçekleşen bir olaydır. Bu kadar kısa sürede eğitmen size teorik ders verir gibi komut veremez. Bazı şeyleri el hareketiyle bazı şeyleri tek bir komutla söyler. Teorik eğitim bunun için vardır ve önemlidir. Örneğin kalkışta genel anlamda eğitmenin ağzından 3 komut çıkar : ÇEK, BIRAK ve KOŞ. Bütün kalkış aşamasını bu 3 komutla veririz. Ama bu komutların altında saklı olan bir teorik vardır.

YTÜHAVK TV 'de izleyin.

YTÜHAVK TV Facebook sayfamızı da takip edebilirsiniz. --> facebook.com/ytuhavkTV

Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 10 Şub 2019, 23:16

Daha önceki mesajlarda sarkaç olayına değinmiştik. Uçuşun her aşamasında kanatla beraber hareket edecektik. Olaya bilimsel yaklaşıp Newton 'un 1. yasasından da olayı kavrayabiliriz.
  • Newton'un birinci yasası: Net bir dış kuvvet etki etmediği sürece, duran bir nesne durmaya veya hareket eden bir nesne sabit hızla hareket etmeye devam eder.
Kalkış aşamasında yaşanacak bir iptal komutunda nasıl davranmamız gerektiği videomuzda çok güzel bir şekilde örneklendirilmiştir. Havalanmak için tepeden aşağı doğru koşmaya başladığımız zaman, uçuş için gerekli koşulların sağlanamaması durumunda uçuşu iptal ediyoruz. Fakat pilot koşuyu kesip aniden durduğu zaman kanadın da aniden durmasını bekleyemeyiz. Kanat ilk hızı aldığı için hareket etmeye devam edecektir.

Kalkış aşamasında yaşanacak iptal olayında da frenler stall konumuna getirilip koşu önce yavaşlatılmalı, daha sonra kanadın arkaya yıkılmasını sağlamalıyız. Bu durum kanatta oluşacak olası zararlar dışında zaman kaybına da yol açacaktır. Sonuç olarak kalkış iptal edilmiş ve yeniden kalkış denemesi yapılacaktır. Kanat önden yıkılıp, ipler karıştığı zaman yeniden kanadın uçuşa hazırlanması gereklidir. Bu da zaman kaybına yol açacaktır. Günü verimli geçirmek adına zaman kaybının önlenmesi gereklidir. Arazi şartlarında zamanın önemi daha iyi anlaşılacaktır.


YTÜHAVK TV 'de izleyin.

YTÜHAVK TV Facebook sayfamızı da takip edebilirsiniz. --> facebook.com/ytuhavkTV

Kullanıcı avatarı
Ali Aytaç
Site Admin
Mesajlar: 970
Kayıt: 03 Eyl 2013, 23:22
Tam Adı: Ali Aytaç
Kulüp ID: 2008001
İletişim:

Re: Teorik Destek | Video

Mesaj gönderen Ali Aytaç » 17 Şub 2019, 20:19

Fren ipi kopması
Ders notu syf: 60

Kulüp tarihinde böyle bir olayın örneği yoktur. Tabi olmaması bundan sonra olmayacağı anlamına gelmiyor !

Ayrıca bu konu sadece fren ipi kopması olarak değil, fren ipinin kolonlar arasından dolaştığı zaman da kullanılabilecek bir yöntemdir. Bu durum başımıza gelmiştir. Fren ipleri makaradan düzgün bir şekilde gelmediği zaman fren kumandası muhtemelen etkisiz olacaktır.

Fren ipi koptuğu zaman yapılacaklar ders notunda yazmaktadır. Sol fren ipinin koptuğunu kabul edelim. Sağ fren ipi sağlam ve hala kullanılabilir durumdadır. Uçuş aşamasındayken sağ tarafa olan dönüşlerimizi normal şekilde fren kulbu ile yapmaya devam ediyoruz. Sol tarafa dönüşlerimizi nasıl gerçekleştireceğiz ?
  • Ağırlık kaydırma yöntemi
  • Arka kolon kullanımı yöntemi
İniş aşamasında ise kanadın her iki tarafına da eşit fren uygulamak için arka kolon kontrolü ile iniş yapılması yerinde olacaktır. Kanadın bir tarafına alışık olduğumuz fren basıncı uygularken diğer tarafına alışık olmadığımız arka kolon basıncı uyguladığımız zaman dengesiz olacaktır. Dolayısıyla dengeli bir durum için her iki tarafa da arka kolon basıncı uygulamak yerinde olacaktır.

İlk örneğimiz ticari bir tandem uçuşuna ait :



İkinci örnek bir eğitim uçuşuna ait idi. Hem de ilk uçuş ama youtubedan kaldırılmış.


Peki arka kolon kontrolü nasıl yapılır ?
Videoda anlatılanlar seviyenizin üzerindedir. ( 02:45 süresinden sonrasını izleyebilirsiniz. ) Arka kolon kullanımı ileri aşamalar için bir tekniktir aynı zamanda. Sadece kolonları nasıl ve ne kadar çekiyor buna odaklanın. Fren ipi aşağı doğru çekilirken; arka kolonu fren ipi gibi çekmeniz imkansızdır. Arka kolonu omuzlarımıza doğru çekeriz gibi düşünebilirsiniz.

Resim


Cevapla

“Yeni Başlayanlar & Adaylar” sayfasına dön